Beskrivelse
Fagfolk taler om en trivselskrise blandt børn i børnehaver og elever i folkeskoler, som ikke er bremset af en række velmenende tiltag. Det betoner, hvor svært det er at arbejde med trivsel i en pædagogisk kontekst. Det er måske ikke så overraskende, for at trives er ikke noget, man kan pådutte andre, og ordet eksisterer da heller ikke i bydeform. Skal elevernes trivsel fremmes er der således grund til at antage, at forståelsen af trivsel bør række ud over en instrumentel tilgang og omfavne mere eksistentielle dimensioner. Jeg vil derfor i oplægget præsentere, hvilken betydning bevægelse har for at fremme det gode liv. Ifølge den tyske sociolog Hartmut Rosas er det gode liv nemlig afhængig af, at der mellem det enkelte menneske og omverdenen opstår en genklang, en form for resonans, hvor kropslige og sanselige erfaringer skaber forbindelse til omverdenen. Dette har nogle pædagogiske implikationer for pædagoger og lærere, og der er brug for at kvalificere og udvide mulighederne for en bevægelsespraksis, som kan bremse det resonanskollaps, som vi ser udfolde sig blandt børn og unge nu. Jeg vil på den baggrund introducere perspektiver og praksisser med fokus på en handlingsfilosofisk teori og enactive pædagogik, der sigter på at skabe resonans.Periode | 1 dec. 2022 |
---|---|
Sted for afholdelse | Program for krop, idræt og bevægelse |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
Relateret indhold
-
Projekter
-
Movement Integration and the good life
Projekter: Projekt › Forskning
-
Publikationer
-
Enactive movement integration: results from an action research project
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review