Børn tænker med kroppen

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

Beskrivelse

Opgavens indhold: Hvordan får institutionen sat bevægelse/fysisk aktivitet på dagsordenen, når
- krop og bevægelse betragtes som redskab til at erobre verden
- krop og bevægelse betragtes som en sanselig tilgang til verden
- krop og bevægelse betragtes som grundlag for kommunikation og samhandling
- krop og bevægelse betragtes som en mulig tilgang til egen personlighed og identitet

Gennemgang af barnets sansemotoriske udvikling samt legens og bevægelsens betydning for udvikling af det hele barn.
Grundlegenes betydning for barnets videre udvikling.
Lidt anatomi og fysiologi. Mange børn har problemer med muskel- og ledgener. Hvordan kan disse trænes væk. Hvordan kan man gennem grundtræning forebygge, at børns fejludvikles i knogler, led og muskler?
Lege og fysisk træning.
Lege og aktiviteter med småredskaber
Danse- og sanglege – brug af musik
Naturen som legeplads/tumleplads.
Mål for aftagers udbytte: Formålet med kurset er at give kursisterne viden om barnets sansemotoriske udvikling samt hvilken betydning leg og bevægelse har for barnets udvikling. Barnet er sin krop og sanser og lærer gennem sin krop. I loven om pædagogiske læreplaner er der fokus på krop og bevægelse, så formålet med dette kursus er også at give inspiration til, hvordan leg og bevægelse kan inddrages i det daglige pædagogiske arbejde.
Metodik og arbejdsform: Opgaveløsning.
Der arbejdes både teoretisk og praktisk
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Der arbejdes teoretisk mhp, at deltagerne tilegner sig den relevante teoretiske viden.
Der arbejdes endvidere praktisk ift. at give deltagerne inspiration til, hvordan leg og bevægelse kan inddrages i det daglige pædagogiske samt ift. at afprøve sig selv som igangsætteren.
Øvelser i at tilrettelægge didaktiske forløb.
Periode15 aug. 200630 nov. 2006
Arbejd forUkendt ekstern organisation, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • motorik