Beskrivelse
Forskerne bag et internationalt forskningsprojekt om test og inklusion i grundskolen præsenterer deres resultater ved en konference påChristiansborg. Efter præsentationen er der diskussion mellem forskere,
politikere og repræsentanter fra skoleområdet om fremtidens danske
folkeskole.
Bedømmelse og inklusion er vigtige elementer i enhver uddannelsesaktivitet.
Men de er ikke nødvendigvis afstemte i forhold til hinanden i
uddannelsessystemet i dag. Ønsket om at måle elevers faglige fremskridt
på sammenlignelige skalaer står f.eks. over for et mål om, at der skal være
plads til menneskelig forskellighed, og at skoleelevers trivsel skal være i
højsædet. Derfor har de måder, som bedømmelse og inklusion balanceres
på i politik og i praksis i folkeskolen, enorm betydning for alle skolens
aktører. Og det gælder ikke kun i Danmark. Over det meste af verden kæmper
politikere, embedsfolk, skoleledere og skolelærere med at vægte hensynet
til bedømmelse på den ene side og hensynet til inklusion på den anden.
På konferencen sætter forskere fokus på samspillet mellem bedømmelse
og inklusion i uddannelsessystemet. Det sker med udgangspunkt i
et aktuelt internationalt forskningsprojekt, der er finansieret af en
Sapere Aude-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsråd. Samspillet mellem
bedømmelse og inklusion er blevet undersøgt i fem lande (Argentina,
Danmark, England, Israel og Kina). Derudover vil forskerne komme med
anbefalinger til, hvordan man kan arbejde med bedømmelse og inklusion i
fremtidens folkeskole.
Periode | 21 apr. 2023 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Placering | 1240 København K, DanmarkVis på kort |