Dansk Filosofisk Selvskabs Årsmåde 2016

Bjørntoft, P. (Oplægsholder)

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Hvilken plads kan teori have i pædagogisk praksis?
    Tre stærke tendenser synes at indskrænke betydningen af teori for
    pædagogisk praksis: en teknologisering af pædagogik (’what works’), fokus på
    arbejdspladserfaring og intuition, samt socialkonstruktivistisk fornuftskritik. Heroverfor vil jeg give et bud på en teoriforståelse, der kan samle forskellige
    vidensformer og normative hensyn ud fra en norm om rationalitet - inspireret
    bl.a. af Spinoza og Althusser. Dermed skitseres det teoretiske arbejde en
    plads i kollektive praksisser og en vision for pædagogisk praksis som mere
    end teknik, hverdagserfaringer og kendskab til lokale rutiner.
    Periode5 mar. 2016
    BegivenhedstitelDansk Filosofisk Selvskabs Årsmåde 2016: null
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringKøbenhavn, Danmark

    Emneord

    • videnskabsteori
    • rationalitet