Beskrivelse
I de seneste år har generative kunstige intelligens (GAI)-værktøjer revolutioneret IT-landskabet og skabt betydelige forandringer i mange sektorer, herunder undervisning. Udviklingen af GAI går hurtigt, og nye produkter og anvendelsesmuligheder introduceres løbende med bred tilgængelighed for både professionelle og private brugere. Denne udvikling har skabt bekymringer i undervisningssektoren, særligt i forhold til, hvordan man sikrer retvisende vurderinger af studerendes faglige færdigheder. Et forbud mod GAI-værktøjer er en kortsigtet løsning, da mange eksisterende og tilladte værktøjer i stigende grad integrerer GAI for at forbedre deres funktionalitet. Samtidig er der et behov for, at studerende opnår kompetencer i brugen af GAI for at styrke deres faglige færdigheder i fremtidens arbejdsmarked. Udfordringen består i at balancere denne integration, så GAI understøtter læring uden at svække vurderingen af de studerendes faktiske kompetencer. På baggrund af observationer og erfaringer præsenterer vi en række overordnede anbefalinger, der kan vejlede undervisere og studerende i brugen af GAI-værktøjer. Disse anbefalinger skal samtidig tjene som udgangspunkt for en bredere diskussion om, hvilke læringsmål der er centrale i en uddannelseskontekst præget af fremkomsten af GAI.Periode | 10 apr. 2025 |
---|---|
Begivenhedstitel | NNU 2025: Kreative og skabende processer med digitale teknologier i undervisningen |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Aarhus N, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv