Beskrivelse
Hvordan kan pædagoger og børn mødes og være fælles om at undersøge og handle i verden? Hvilke udfordringer og muligheder møder pædagogen her? Vi har igennem en række praktiske projekter undersøgt disse spørgsmål i vuggestue og børnehave. Vi har været deltagende observatører og fungeret som pædagoger i konkrete aktiviteter og har formidlet aktiviteter, principper og resultater på hhv. pædagoguddannelse og universitet.Vi kalder mødet for det kulturelle mødested, hvor pædagoger og børn sammen kan skabe og udfolde lege og aktiviteter af fælles interesse. Det kan i princippet indeholde alle medier, alle teknologier, utallige fremgangsmåder, udtryks- og arbejdsformer, både online og i samme fysiske rum.
Pædagogikken kan formuleres som det eksperimenterende fællesskab (Thestrup, 2013), hvor det at skabe og gøre kultur står centralt (Jerg, 2019). Mødestedet er et demokratisk og dialogisk rum (Dysthe, 2020), åbent overfor verden (Biesta, 2020), med improvisation (Sawyer, 2003), leg (Øksnes & Sundsdal, 2018) samt kollektiv opmærksomhed og intention (Tomasello, 2019).
Vi kalder arbejdsformen kulturpædagogik med inspiration fra bl.a. medie- og dramapædagogikken (Szatkowski, 1996; Heggstad & Heggstad, 2022).
Periode | 7 aug. 2023 |
---|---|
Begivenhedstitel | Drama Boreale 2023: Nordic network of drama and theatre education conference |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Oslo, NorgeVis på kort |
Grad af anerkendelse | International |
Emneord
- drama