Beskrivelse
Samarbejde om udvikling af undervisning og fællesskaber, så der skabes deltagelsesmuligheder for alle elever - med særligt fokus på dem, der har det svært (Workshop)På denne workshop skal drøftes, hvordan man som PPR-psykolog/konsulent, med blik for læreres betingelser og klassens sociale dynamikker, kan samarbejde med lærere om at udvikle en undervisningspraksis, hvor færre elever udskilles og marginaliseres. Med afsæt i eksempler fra forskellige undervisningssituationer, hvor elever kan opleve vanskelige deltagelsesbetingelser; hvor de fx bliver klemt eller stillet fagligt ulige i opgaveløsningen, skal vi diskutere, hvordan man pædagogisk og didaktisk kan udvikle undervisning, som både har potentiale til at være fællesskabende og som samtidig tager afsæt i, at eleverne er forskellige – og hvordan PPR kan bidrage og vejlede ift. dette. Hvordan kan man forstå begrebet deltagelsesmuligheder – og hvordan kan man samarbejde om at udvikle undervisning, der skaber nye deltagelsesmuligheder for elever, der har det svært i skolen? På workshoppen præsenteres eksempler fra et forskningsprojekt, hvor lærere og PPR samarbejder om at udvikle opgaver, aktiviteter og undervisningspraksis, der både skaber tilhør, deltagelsesmuligheder og mulighed for, at eleverne kan udfolde fagligt engagement og bidrage meningsfuldt.
Periode | 9 apr. 2024 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |