Digitale teknologier i handels- og servicebranchen

Svendsen, S. (Deltager)

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerSeminar

Beskrivelse

10.00 Introduktion til seminaret
v/ Peter Lemcke Frederiksen, Teknologisk Institut
10.15 Find vej i din dataindsats
v/ Laura Lynggaard Nielsen og Rasmus Bækby, Alexandra Instituttet
Hvad skal der til for at sætte skub i din virksomheds udvikling med data som driver? Alexandra Instituttet har studeret danske
virksomheders brug af data, og giver de her bud på, hvor du kan sætte ind, og hvilke konkrete områder du kan tage fat på i
arbejdet med at udvikle din virksomhed med data.
11.00 Pause
11.10 10 gode råd til anvendelse af data i praksis
v/ Gitte Damgaard, Erhvervsakademi Aarhus
Gitte Damgaard har arbejdet med forskningsprojektet ”Small Data – Big Business?”, der har undersøgt, hvordan små og
mellemstore webshops kan begynde at arbejde med sine kundedata i praksis. Oplægget vil komme ind på, hvad det kræves af
virksomheder for at komme i gang med at arbejde med kundedata, og hvad er værdien af at arbejde med kundedata.
Derudover kommer der konkrete råd til, hvordan I kommer i gang med at anvende data i praksis.
12.00 Frokost
12.45 Case: Eventyrsport
v/ Lars S. Sørensen, CEO, Eventyrsport
Eventyrsport er en af de virksomheder, som har arbejdet intensivt for at udnytte de digitale muligheder optimalt i deres forretning.
Lars S. Sørensen fortæller om den spændende rejse, de har været på i forhold til at udnytte data i forretningen – herunder de
gevinster de har opnået og de barrierer man kan støde på undervejs.
13.30 Pause
13.45 Sikkerhed og privacy bliver afgørende for forretningen
v/ Bjarke Tinten, Erhvervsakademi Aarhus
Alle taler om Persondataforordningen; men hvad kommer den til at betyde? Oplægget beskriver kort forordningens formål,
hovedindhold og betydning for borgere og ikke mindst virksomheder. Der vil være særligt fokus på de nye og skærpede krav
til virksomhederne.
14.30 Case: Herning Centeret / Emplate
v/ Nikolaj Dahlgaard, Emplate
Emplate er en dansk startup, der har udviklet et digitalt kommunikationsværktøj til storcentre. Herning Storcenter anvender i dag
værktøjet, der består af en app, der kommunikerer med beacons placeret i centret. Kunder med app’en installeret får notifikationer
om tilbud eller anden information, når de passerer en beacon. En væsentlig del af løsningen er et dashboard, der præsenterer data
fra app’en for centeret og de tilknyttede butikker. Det er fx data om, hvor mange der har besøgt butikken, hvor længe de blev, hvor
mange der benyttede sig af tilbud etc.
15.30 Afrunding på dagen
v/ Peter Lemcke Frederiksen, Teknologisk Institut


Dag 2
9.00 Dagens program
v/ Peter Lemcke Frederiksen, Teknologisk Institut
9.15 Opsamling på dagen i går
V/Laura Lyngaard Nielsen, Alexandra Instituttet
9.35 Hvilke datakilder findes og hvordan kan de skabe værdi?
V/ Odd Erland Bakkengen, Teknologisk Institut
Virksomhedens eksisterende IT-systemer indeholder typisk en række data, der kan skabe større indsigt i kunderne. Det kan fx
være salgsdata, data fra loyalitetsprogrammer og feedback fra kunder. Virksomheder med en webshop har desuden mulighed for
at indsamle data om kundernes adfærd – hvor længe er de på siden, hvor mange afslutter med et køb, hvilke produkter er mest
populære etc. En struktureret brug af disse data kan give nye indsigter i forretningen og et faktabaseret beslutningsgrundlag.
10.20 Pause
10.30 Case: Nye indsigter i bevægelsesmønstre og bedre kundeoplevelser med digitale teknologier i Ringe by
v/ Peter Andersen, Alexandra Instituttet
Få indblik i hvordan digitale teknologier som sensorer, WIFI, RFID, beacons mv. kan give detaillister en større indsigt i kundemønstre og skabe bedre kundeoplevelser. Peter vil præsentere eksempler på løsninger på markedet og fortælle om IBIZ TechLabs
demonstrationsprojekt i Ringe i 2016.
11.10 Live demonstration af teknologier til monitorering af kundeadfærd
V/Thomas Gilbert, Alexandra Instituttet
Demonstration af teknologier til opsamling af data i butikker og gågademiljøer, og hvordan data kan præsenteres for at skabe indsigter om fx kundernes bevægelsesmønstre. Indsigter der kan danne grundlag for beslutninger og skabe værdi for forretningen.
11.50 Frokost
12.35 Læring fra seminaret
V/ Laura Lynggaard Nielsen
Vi samler op på og deler de vigtigste læringer fra oplæg og diskussioner: Hvad hæfter I jer særligt ved? Hvad giver anledning til en
ændring af jeres praksis?
13.35 Pause
13.50 Dansk Supermarked: ”Fælles front mod Amazon”
V/ Toke Lund, Dansk Supermarked Group
Dansk Supermarked er som mange andre udfordret af den digitale transformation og arbejder derfor intensivt på at skabe nye og
bedre kundeoplevelser såvel online som offline. De arbejder aktuelt på at gennemføre en omfattende Omnichannel strategi, og
eksperimenterer med en række nye koncepter, der skal sikre større kundeloyalitet og bedre købsoplevelser . I dette indlæg vil du få
indblik i det strategiske arbejde, der ligger bag. Herunder hvordan de har arbejdet med nedbrydning af strukturelle siloer,
udviklingen af et ”data mindset” blandt medarbejderne og ikke mindst deres overvejelser om persondata og privacy.
14.50 Afrunding
V/ Peter Lemcke Frederiksen, Teknologisk Institut
Periode10 aug. 201711 aug. 2017
BegivenhedstypeKonference
PlaceringAarhus, Danmark