Beskrivelse
Litteraturteorien beskæftiger sig traditionelt set ikke med elevmotivation, men med teoretiske forståelser af det litterære værks ontologi og epistemologi. Derimod fylder – ofte implicitte – forestillinger om elevengagement en del i litteraturdidaktiske diskussioner – især blandt praktiserende dansklærere, som vi så i KiDM-projektet. Det hænger nok sammen med, at lærerne oplever, at det generelt er vanskeligt at motivere elever til at læse litteratur i fritiden og skolen. Det centrale formål for en undersøgende litteraturdidaktik er derfor at udvikle elevernes litterære interesse, for det er den, der skal drive den undersøgende fortolkningsproces. I oplægget præsenterer vi de foreløbige resultater af et work-in-progress, hvor vi både teoretisk og empirisk arbejder på at skabe viden om betingelser for og mekanismer i udviklingen af litterært engagement hos overbygningselever. Det teoretiske arbejde trækker på fænomenologisk og pragmatisk inspireret litteraturteori (Dewey 1934, Rosenblatt 1994, Faust, Felski 2008) og nyere empirisk motivationsforskning med fokus på unge (Pless et al., 2015). Det foreløbige resultat er en dynamisk model, der viser, hvordan både skolen som ramme, klasserummet og de erfaringer og interesser, eleverne bringer med sig, får betydning for motivationsudviklingen. Denne model bruger vi som overordnet perspektiv på vores tematiske læsning af fokusgruppeinterviews med godt og vel 30 overbygningselever fra fire klasser.Periode | 25 nov. 2021 |
---|---|
Begivenhedstitel | Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning 24-25 november 2021 |
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 8 |
Placering | Uppsala, SverigeVis på kort |
Grad af anerkendelse | International |