En historie om hvordan indvandrereleven blev gjort pædagogisk håndterbar

Padovan-Özdemir, M. (Oplægsholder)

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Siden de første ikke-vestlige gæstearbejdere blev sammenført med deres familier i Danmark i begyndelsen af 1970'erne, og hvis børn trådte ind på skolens scene, har indvandrereleven været genstand for pædagogiskopmærksomhed. Med afsæt i sit nyligt afsluttede ph.d.-projekt, Denpædagogisk håndterbare indvandrerelev i Danmark, 1970-2013,præsenterer Marta Padovan-Özdemir i dette oplæg en kritisk historie omde pædagogiske sandheder, metoder og formål, der har præget de sidste40 års pædagogiske og didaktiske arbejde med indvandrereleven i dendanske folkeskole. Ved gennemgang af 160 lærervejledninger publiceretmellem 1970 og 2013 peger denne historiske analyse på, atindvandrereleven er blevet gjort pædagogisk håndterbar som én, der stårpå tærsklen til det danske sprog med henblik på at kunne indgå i dendemokratiske dialog og dermed realisere sig selv som et modernemenneske. Således holdes et historisk spejl op for den aktuelleundervisning af tosprogede elever i folkeskolen anno 2017.
Periode23 mar. 2017
BegivenhedstitelMinisteriets informationsmøde om tosprogede elever: ”Undervisning af tosprogede elever i folkeskolen anno 2017”
BegivenhedstypeKonference