Faglig udvikling i praksis – engelsk stx, hhx. D. 13, 14. og 28. januar 2021

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Overgange fra grundskole til ungdomsuddannelser - et spørgsmål om anerkendelse? (oplæg) Hvorfor kan overgangen til gymnasiet opleves som udfordrende for bådelærere og elever? Præsentationen tager afsæt i en behovsanalyse af engelskfaget udarbejdet af VIA & NCFF (2020) og et UVM-følgeforskningsprojekt (2013 - 2014),som begge belyser overgangsproblematikker fra grundskole til ungdomsuddannelser. Der vil være nedslag i grundskolens læseplaner, hvor sprogsyn og kultursyn eksemplificeres med udvalgte forløb fra fagportalerne i grundskolen set i relation til fagportalerne i gymnasier. Viser også på, hvad den afsluttende eksamen indeholder og hvad derfor ventes til eleverne til eksamen. Måske skyldes nogle af de udfordringer, der møder elever og lærere at faget fortolkes og bedrives ret forskelligt på de to niveauer i uddannelsessystemet. v. Lone Krogsgaard Svarstad, lektor og ph.d. Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole.
Periode13 jan. 202128 jan. 2021
BegivenhedstitelFIP konference engelsk 2021: Faglig udvikling i praksis - engelsk
BegivenhedstypeKonference
PlaceringKøbenhavn, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • engelsk