Læringsmål: Målet med modulet Faglig vejledning i skolen er, at den studerende har:
Viden
om praksislæringsteori - herunder institutionskulturens betydning for læreprocesser
om procesledelse, vejledningsteori og metoder
om didaktiske kategorier og herunder evalueringsmetoder
Pædagogisk Diplomuddannelse (PD)
Modulvejledning
Faglig vejledning i skolen
University College Lillebælt
Videreuddannelse i Pædagogik og læring
Kompetenceudvikling og undervisningsmidler
- 3 -
Færdigheder
kan begrunde, rammesætte, lede og evaluere kollegiale udviklingsprocesser
har færdigheder i brug af forskellige vejledningsmetoder og procesværktøjer
kan reflektere over iagttagelsespositioner og interaktionsprocesser i samarbejdet
Kompetencer
kan målsætte, designe og evaluere procesforløb
kan benytte forskellige tilgange og positioner i forhold til at lede og facilitere læreprocesser
har kommunikative kompetencer i forhold til at etablere og facilitere et anerkendende og ud-fordrende læringsrum
kan reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i samarbejdet
3. Det faglige indhold
Det faglige indhold er bygget op over følgende temaer:
Teori om praksislæring og institutionskultur
Procesledelse – positioner, tilgange og design af processer og heri teori og metode om kom-munikative tilgange
Vejledningsteori og -metode
Evalueringsteori og -metode
Undervisnings- og arbejdsformer: aktionslæring, casebeskrivelse, teori-praksis-refleksion, proces, underviseroplæg, studenteroplæg
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: at undervisningen skaber praksisudvikling gennem viden og refleksion fra pd-uddannelsen
- Skoler, fag og institutioner
- Børn og unge
- Uddannelse, professioner og erhverv