Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Beskrivelse
Oplægget omhandler et kvalitativt studie af læreres hverdagsliv i folkeskolen med et teoretisk afsæt i kritisk psykologi og social praksisteori. I oplægget sættes fokus på, hvordan kvalitativ forskning med afsæt i et analytisk lærerperspektiv kan bidrage til forståelser af lærere som subjekter der handler begrundet i konkret skolepraksis og til forståelser af lærerfaglig agens. Projektets analyser bidrager til en kritik af både psykologiserende perspektiver på lærerfaglighed med et (relativt isoleret) fokus på social samspil, relationer og mindset og instrumentelle, linære og universalistiske forståelser af undervisningsopgaven. Gennem kvalitative analyser af læreres engagement i skolens sagsforhold får vi blik for, hvordan lærere i samarbejde med skolens øvrige parter koordinerer, prioriterer, udforsker, forhandler og konflikter om skolens mange formål og opgaver og dermed på situerede måder tilstræber både at opretholde skolens formål og ideologier og at udfordre og overskride skolens modsætninger og konflikter, som de udfolder sig i lærere og elevers fælles hverdagsliv.