Beskrivelse
Bevægelse i skolen er et komplekst forskningsfelt, som går på tværs af flere videnskabelige felter og traditioner, hvilket har medført, at debatten om bevægelse i skolen er en livlig og til tider rodet affære. På baggrund af aktionsforskningsprojektet iMOOW!, hvor lærere og pædagoger i samarbejde med forskere har udviklet viden og praksis, belyser jeg tre centrale tanker om læring i folkeskolen, der fokuserer på henholdsvis læringsforudsætninger, drivkræfter og handlingsorienterede (enactive) bevægelseserfaringer. Hver især medfører de en særegen form for legende bevægelsespraksis i undervisningen, og de udgør samlet set en trefoldig bevægelsesdidaktik. Didaktikken baner vej for konkrete greb lærere kan anvende, når de planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen. Skal potentialet i bevægelse imidlertid udfoldes, spiller bevægelsesglæde en central rolle, da eksperimenterende aktiviteter, spænding og fællesskab skaber vitalitet og engagement i undervisningen. Derfor er leg og bevægelsesglæde pejlemærker for iMOOW!, som medtænkes som konstanter i bevægelsesdidaktikken.Periode | 10 nov. 2022 |
---|---|
Sted for afholdelse | Københavns Universitet, Danmark |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
Relateret indhold
-
Publikationer
-
iMOOW!-bevægelsesdidaktik: mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Enactive movement integration: results from an action research project
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Playful approaches to learning as a realm for the humanities in the culture of higher education: a hermeneutical literature review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
At skabe meningsfuld legende undervisning: en bevægelsesfilosofisk undersøgelse af legende tilgange til undervisning på pædagoguddannelsen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review