Fremtidens skole med en aktiv, varieret, legende skoledag for alle

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Bevægelse i skolen er et komplekst forskningsfelt, som går på tværs af flere videnskabelige felter og traditioner, hvilket har medført, at debatten om bevægelse i skolen er en livlig og til tider rodet affære. På baggrund af aktionsforskningsprojektet iMOOW!, hvor lærere og pædagoger i samarbejde med forskere har udviklet viden og praksis, belyser jeg tre centrale tanker om læring i folkeskolen, der fokuserer på henholdsvis læringsforudsætninger, drivkræfter og handlingsorienterede (enactive) bevægelseserfaringer. Hver især medfører de en særegen form for legende bevægelsespraksis i undervisningen, og de udgør samlet set en trefoldig bevægelsesdidaktik. Didaktikken baner vej for konkrete greb lærere kan anvende, når de planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen. Skal potentialet i bevægelse imidlertid udfoldes, spiller bevægelsesglæde en central rolle, da eksperimenterende aktiviteter, spænding og fællesskab skaber vitalitet og engagement i undervisningen. Derfor er leg og bevægelsesglæde pejlemærker for iMOOW!, som medtænkes som konstanter i bevægelsesdidaktikken.
Periode10 nov. 2022
Sted for afholdelseKøbenhavns Universitet, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning