Historie/Kristendom: Grænsedragning - et tværfagligtforløb med bevægelse

Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

Beskrivelse

Dette forløb handler om kropliggørelse af fagligt indhold. Forløbet tager fat i begrebet grænsedragning med udgangspunkt i Genforeningen i 1920. Forskellige bevægelsesaktiviteter er indlagt i forløbet til at understøtte erkendelse af de centrale begreber. I forløbet skal eleverne lave en tidslinje fra 1849 og frem til genforeningen ved at læse små tekster om krigene der medførte den foregående grænse. Efterfølgende laves et lille rollespil, hvor eleverne på et fiktivt landkort (fx i skolegården) redegør for 4 grupperingers holdninger og ønsker til grænsedragningen. Forskellige øvelser kan anvendes til at illustrere, hvordan det er at leve i en anden kultur (efter 1864) og være adskilt fra dem, man plejer at være sammen med.
I materialet indgår:
- Introduktion
- Forløbsbeskrivelse
- Lærervejledning
- Elevark og kopiark (se særskilt dokument)
- Baggrundsmateriale til læreren
Forløbet er udviklet i samarbejde mellem Folkekirkens Skoletjeneste og læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Udviklingen af forløbet er støttet af Børne- og Undervisningsministeriet.
Periode28 jun. 2023
Grad af anerkendelseNational