Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Beskrivelse
Med den styrkede pædagogiske læreplan er der endnu engang blevet sat særligt fokus på forældresamarbejdet i dagtilbud og dets betydning for barnets læring, udvikling, trivsel og dannelse. Med begrebet ”hjemmelæringsmiljøer”, er der endvidere sat særligt fokus på, hvordan det at forældrene laver læringsfremmende aktiviteter med deres børn fra fødslen har afgørende betydning for barnets videre vej i livet. Disse hjemmelæringsmiljøer og læringsfremmende aktiviteter skal dog ikke forstås som værende isoleret fra daginstitutionen og pædagogernes arbejde, men skal ses som værende sammenhængene og samarbejdende. Men hvordan skaber vi sammenhæng mellem disse to forskellige læringsmiljøer og hvilke faktorer er afgørende herfor? Hvad kræver det af den pædagogiske praksis, hvis formålet med forældresamarbejdet også er understøtte forældrenes rolle i og arbejde med hjemmelæringsmiljøer? Må vi i det pædagogiske virke nogen gange sadle om og gentænke den pædagogiske praksis og måden vi samarbejder med forældre på?