Beskrivelse
Forskningsgruppen for ’Inkluderende pædagogik og børnefællesskaber’ har siden 2021 arbejdet på at udvikle nye metodiske indfaldsvinkler til at belyse processerne omkring dagtilbudsbørns in- og eksklusion i sociale fællesskaber. Vores undersøgelser har benyttet kropsbårne videokameraer (GoPro™), som giver et nyt førstehåndsperspektiv på børnenes hverdag og inddragelse i legeaktiviteter, samt opfølgende interview med børnene om, hvem de godt kan lide at lege med fra børnehaven, hvad de forbinder med det at være en god ven, samt hvad der kan være årsag til, at de nogle gange kan føle sig udenfor fællesskabet med andre børn. I oplægget vises eksempler på videooptagelser og analyse, hvor vi ligeledes vil fremhæve de metodiske implikationer af projektets fund og hvordan de kan anvendes i undervisningen på pædagoguddannelsenPeriode | 27 apr. 2022 |
---|---|
Begivenhedstitel | Forskningens Døgn, 2022 |
Begivenhedstype | Foredrag/oplæg |
Placering | Aalborg, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- go-pro
- Børn og unge
- Kvalitet i dagtilbud
Dokumenter og Links
- 2022.04.27 Oplæg til forskningens døgn - Selskab for Inkluderende Pædagogik - uddelingsslides
Fil: application/octet-stream;charset=UTF-8, 2,47 MB
Type: Dokument
- 2023.01.30 Oplæg til FoU dag Inkluderende Pædagogik
Fil: application/octet-stream;charset=UTF-8, 1,22 MB
Type: Dokument
Relateret indhold
-
Projekter
-
Inklusion og børnefællesskaber
Projekter: Projekt › Forskning