Beskrivelse
Webantologien – nyt fagdidaktisk værktøj i naturfagWebantologien er et unikt samarbejde, hvor naturfagsundervisere fra alle UC’ernes lærerudannelser er gået sammen med NTS-centeret om at udvikle et fælles digitalt materiale med den grundlæggende naturfagsdidaktik. Webantologien ligger på http://ntsnet.dk/naturfagsdidaktik og vil fremadrettet kunne danne et nationalt fundament for naturfagsdidaktikken på alle landets læreruddannelser.
Professionshøjskolernes Naturfagsnetværk UC NatNet har i samarbejde med Læreruddannelserne ved professionshøjskolerne og NTS-centeret udviklet en open access portal med naturfagsdidaktiske artikler som kan bruges af lærerstuderende, lærere og andre interesserede i naturfagsdidaktik.
Ambitionen er at skabe en vidensplatform med nyeste viden om naturfagsdidaktik som lærerstuderende kan bruge i deres uddannelse – og hvor lærere kan finde viden om natufagsdidaktik.
Portalen er en webantologi med artikler der introducerer til det naturfagsdidaktiske felt. I webantologien findes korte artikler om naturfagsdidaktiske temaer suppleret med links, inspirationsmateriale eller videoklip. Artiklerne er oversigtsartikler om forskellige naturfagsdidaktiske temaer, der åbner feltet. De refererer til både nyeste forsknings- og udviklingsbaserede viden samt praksissituationer. Artiklerne er letlæselige og længden er afpasset, så man kan læse dem på ½ time.
Artiklerne er skrevet af nogle af Danmarks førende eksperter indenfor det naturfagsdidaktiske felt. Konkret har 23 forfattere fra det naturfagsdidaktiske miljø i Danmark siden juni 2013 arbejdet på at skrive artiklerne.
14 artikler er færdige. De kan hentes på portalen http://ntsnet.dk/naturfagsdidaktik . I løbet af efteråret 2014 kommer flere artikler til.
Periode | jun. 2013 → jan. 2015 |
---|
Emneord
- professionsdidaktik
- naturfag