IT-FAGDIDAKTIK OG NATURFAG

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Præsentation af forskning fra demonstrationsskoleforsøg, der er publiceret i udgivelsen "Innovativ undervisning med IT - bog II" fra Aarhus Universitetsforlag. Abstract fra kapitel 9:
I den praksisnære kompetenceudvikling i projektet It-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv har naturfagslærere fra to skoler afprøvet it-værktøjer i undervisningen og delt og diskuteret erfaringerne. Vores forskning har fulgt lærernes anvendelse af elementer fra projektet og deres begrundelser. En sociokulturelt funderet forståelse af betydende overgange er anvendt i analyse af lærernes reflekterede forandringer i relationer og praksis. På begge skoler er det særligt elektronisk dataindsamling i forbindelse med elevernes naturfaglige undersøgelser og multimedieproduktioner, der er kommet i anvendelse. Derudover er der på den ene skole arbejdet med it-værktøjer til mindmaps i elev-portfolio og på den anden med elevernes tværfaglige projektbaserede undersøgelser. Betydende overgange udviklede sig særligt der, hvor nye tiltag umiddelbart blev oplevet af lærerne som kvalificerende for elevernes engagement, samarbejde og begrebsforståelse. Den deltagerstyrede praksisnære kompetenceudvikling har således store potentialer i relation til lærernes ejerskab, mens barrierer kan være faren for et lavt udviklingsambitionsniveau, hvor de mere krævende innovationer vælges fra.
Periode20 aug. 2018
BegivenhedstitelSkoleudvikling gennem it: Forskningsresultater fra tre demonstrationsskoleforsøg
BegivenhedstypeKonference
PlaceringEmdrup, Danmark
Grad af anerkendelseNational