Iterative development of engineering didactics and teaching materials for danish primary and lower secondary schools

Sillasen, M. K. (Oplægsholder), Daugbjerg, P. (Oplægsholder)

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Ingeniørvidenskaben får mere momentum som en del af STEM-dagsordenen. I Danmark bygger et landsdækkende projetkt kapacitet til gennemførelse af engineering i grundskolen. Ca. 120 lærere fra fire kommuner er i foråret 2018 uddannet i at arbejde med projektorienterede problembaserede tekniske udfordringer. En central del af projektet er den integrerede iterative udvikling af didaktiske værktøjer og undervisningsmaterialer. Fra et samarbejde i en udviklingscyklus om udvikling af didaktik og undervisningsmaterialer mellem 12 lærere i to kommuner og 12 konsulenter fra to professionshøjskoler. Udviklingscyklussen indeholdt, at de 12 lærere anvendte engineerin aktiviteter i deres klasser. Didaktiske værktøjer og undervisningsmaterialer blev efterfølgende testet på ca. 40 lærere i en testcyklus. Igen blev der anvendt en aktionsindlæringsmetode til akkumulering af viden og erfaringer fra klasseværelsetestning af didaktik og undervisningsmateriale. Denne gentagne iterative udvikling af programmet med det formål at integrere lærernes eksperimentering med engineering i deres egen praksis og for at lade denne integration informere de engineeringworkshops, der skal udføres i foråret 2018.
Periode16 aug. 2018
BegivenhedstitelXVIII IOSTE SYMPOSIUM: FUTURE EDUCATIONAL CHALLENGES​ FROM SCIENCE & TECHNOLOGY PERSPECTIVES
BegivenhedstypeKonference
PlaceringMalmø, Sverige
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • naturfag
  • Engineering i Skolen
  • efteruddannelse