Kursus i socialt netværkskort som metode i arbejdet med børn og unge

Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

Beskrivelse

Opgavens indhold: Dag 1, kl. 9.00-15.00
• Præsentation af den samfundsmæssige kontekst som danner rammen for arbejdet med sociale netværkskort herunder spændingsfeltet mellem effektivisering, kvalitetsudvikling, demokrati og borgerinddragelse.
• Præsentation af menneskesyn og teorier der ligger bag sociale netværkskort.
• Præsentation af konkrete metode indenfor sociale netværkskort og fokus på, hvorfor anvendes de og til hvad?
• Gruppearbejde med anvendelse af sociale netværkskort på baggrund af case.
• Opfølgning på gruppearbejdet, herunder dialog om udfordringer og dilemmaer i arbejdet med sociale netværkskort
• Individuelt arbejde med at udarbejde handleplan for, hvordan der skal arbejdes med sociale netværkskort frem til næste undervisningsdag ud fra udleveret arbejdsskabelon.
• Afsluttende status: Hvordan fortsættes arbejdet? Hvor starter vi næste gang?
Mellemliggende periode:
I den mellemliggende periode skal deltagerne inddrage sociale netværkskort som metode i den daglige praksis. Deltagerne udvælger 2-3 sager (§11 og/eller §50 sager), hvor sociale netværkskort anvendes som metode i sagsarbejdet. Deltagerne reflekterer over udfordringer og dilemmaer i brugen af netværkskort som metode.

Dag 2, kl. 9.00 – 15.00
• Opsamling på og refleksion over deltagernes anvendelse af netværkskort som metode i egen praksis. Herunder dialog om udfordringer og dilemmaer i arbejdet med sociale netværkskort.
• Paradigmeskiftet indenfor professionsidentiteten som baggrund for arbejdet med sociale netværkskort. Herunder overgangen fra den professionelle som ekspert til den professionelle som den tværprofessionelle praktiker
• Gruppearbejde med anvendelse af sociale netværkskort samt fokus på dilemmaer på baggrund af case.
• Magt i det sociale arbejde med børn og Unge. Herunder civil samfundet kontra det professionelle samfund.
• Afrunding på dagene. Hvordan arbejdes der videre med sociale netværkskort?
• Evaluering og farvel.

Dag 3, 9.00-12.00
• Opsamling på og refleksion over deltagernes anvendelse af netværkskort som metode i egen praksis. Herunder dialog om udfordringer og dilemmaer i arbejdet med sociale netværkskort.
• Inddragelse af relevant teori som understøtter deltagernes udfordringer og dilemmaer

Mål for aftagers udbytte: Formålet med kurset er
• At deltagerne tilegner sig grundlæggende viden om sociale netværkskort som metode i socialt arbejde med børn og unge. Herunder at deltagerne:
o forstår det menneskesyn og de sociale teorier, der ligger bag sociale netværkskort
• At deltagerne tilegner sig elementære færdigheder i anvendelse af sociale netværkskort i egen praksis. Herunder at deltagerne:
o arbejder med sociale netværkskort gennem case arbejde samt i egen praksis
o reflekterer over muligheder og eventuelle udfordringer og dilemmaer ved brugen af sociale netværkskort.

Metodik og arbejdsform: Undervisningen er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem oplæg fra underviser, individuelle- og grupperefleksioner og arbejdsprocesser, fælles faglig dialog, diskussioner, refleksion og debat samt arbejde i egen praksis.
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: .
Periode28 feb. 2012
Arbejd forUkendt ekstern organisation, Danmark
Grad af anerkendelseNational