Beskrivelse
Hvordan har LULAB-initiativet og LULAB-projekterne bidraget til uddannelsesudvikling i VIAs læreruddannelse? I sessionen præsenteres og diskuteres nogle resultater fra følgeforskningen. Både læreruddannere og lærerstuderende har bidraget. Det er bl.a. undersøgt på hvilke måder deltagelse i LULAB-projekter, og det samlede LULAB-initiativ, har bidraget til udvikling og udfoldelse af agency i forhold til uddannelsesudvikling hos læreruddannere, og hvilke typer af deltagelses- og samarbejdspraksisser LULAB-projekterne giver mulighed for - for de lærerstuderende? Resultaterne viser kort fortalt, at læreruddannere i LULAB-projekter værdsætter muligheden for at bidrage i udviklingsprocesser i tæt samarbejde med kolleger og studerende. Der er fortsat brug for støtte til institutionel forankring, men der er tegn på, at initiativet giver positive muligheder for læreruddannernes udfoldelse af agency. Projekterne er typisk startet af læreruddannere, men nogle lærerstuderende har oplevet at være medudviklere, fx med eget projekt med medstuderende i ramme af det større. Medudviklerpositionen inspirerer iflg. de studerende bl.a. til, hvordan man som (kommende) lærer kan positionere elever med frihedsgrader og i undersøgende tilgange.Periode | 1 dec. 2023 |
---|---|
Begivenhedstitel | LULAB-konference |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Aarhus, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Dokumenter og Links
Relateret indhold
-
Projekter
-
Uddannelsesudvikling i professionsuddannelse - læreruddanneres og studerendes agency (LULAB følgeforskning)
Projekter: Projekt › Forskning
-
Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation