Læringsmål: Den studerende kan:
- anvende sin viden i kommunikation med lærerkolleger om elevers skriftsprogsudvikling
- planlægge, gennemføre og evaluere målbaseret undervisning til elever med læsevanskeligheder
- indgå samarbejde med faglærere og andre relevante aktører og resursepersoner omkring elever med læsevanskeligheder
- inddrage og reflektere didaktisk over it-baserede løsninger til elever med læsevanskeligheder
- vurdere og tilpasse læremidler til elever med læsevanskeligheder
- vurdere og anvende faglitteratur på området
Den studerende har viden om:
- læse-, stave- og skriveudvikling og sproglige forudsætninger herfor
- skolebørns behov for undervisning i læsning, stavning og skrivning
- årsager til skoleelevers vanskeligheder med tilegnelse af skriftsproget, herunder ordblindhed (dysleksi)
- veldokumenterede indsatser der virker til skolelever med skriftsproglige vanskeligheder
- muligheder og begrænsninger for tilrettelæggelse af særlige undervisningsindsatser i en skolekontekst.
- dansk og international faglitteratur på området
Undervisnings- og arbejdsformer: En vekselvirkning mellem faglige oplæg, gruppebaserede aktiviteter, herunder refleksioner og øvelser med lærende arbejdsformer. Litteratursøgning-, læsning og bearbejdning. Besøg i praksis.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Det tilgodeses at de studerende opnår både viden og kompetencer.
- læreruddannelsen
- læsevanskeligheder
- læsning