Læsevanskeligheder

Olsen, M. H. (Underviser), Eefsen, S. (Underviser)

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: Den studerende kan:
    - anvende sin viden i kommunikation med lærerkolleger om elevers skriftsprogsudvikling
    - planlægge, gennemføre og evaluere målbaseret undervisning til elever med læsevanskeligheder
    - indgå samarbejde med faglærere og andre relevante aktører og resursepersoner omkring elever med læsevanskeligheder
    - inddrage og reflektere didaktisk over it-baserede løsninger til elever med læsevanskeligheder
    - vurdere og tilpasse læremidler til elever med læsevanskeligheder
    - vurdere og anvende faglitteratur på området

    Den studerende har viden om:
    - læse-, stave- og skriveudvikling og sproglige forudsætninger herfor
    - skolebørns behov for undervisning i læsning, stavning og skrivning
    - årsager til skoleelevers vanskeligheder med tilegnelse af skriftsproget, herunder ordblindhed (dysleksi)
    - veldokumenterede indsatser der virker til skolelever med skriftsproglige vanskeligheder
    - muligheder og begrænsninger for tilrettelæggelse af særlige undervisningsindsatser i en skolekontekst.
    - dansk og international faglitteratur på området
    Undervisnings- og arbejdsformer: En vekselvirkning mellem faglige oplæg, gruppebaserede aktiviteter, herunder refleksioner og øvelser med lærende arbejdsformer. Litteratursøgning-, læsning og bearbejdning. Besøg i praksis.
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Det tilgodeses at de studerende opnår både viden og kompetencer.
    Periode2016 → …

    Emneord

    • læreruddannelsen
    • læsevanskeligheder
    • læsning