Beskrivelse
Dette symposium fokuserer på lytteskrivnings potentiale for atudvikle skriftsproglige kompetencer i forhold til det
uregelmæssige danske skriftsprog.
Udvikler lytteskrivning børnehaveklassebørns viden om
skriftsproget? Stine Engmose vil præsentere resultater fra et
dansk forskningsprojekt, som søger at besvare dette spørgsmål.
Børnene børnestavede en række ord. En talesyntese læste op, mens børnene skrev. Den læste ved at tildele hvert bogstav sin
standardlyd og løbende lave syntese af bogstavlydene.
Aktivitet 1. Diskussion. Hvilke perspektiver ser du for
lytteskrivning i indskolingen?
Bent Saabye Jensen vil ud fra et treårs udviklingsarbejde
for Nationalt Videncenter for Læsning belyse, hvordan
lytteskrivning kan støtte udviklingen af skriftsproget i
forskellige faser af den tidlige skrivning. Det er forventningen,
at eleverne opsamler viden om stavemønstrene i det danske
skriftsprog, når de lytteskriver. Hvilke ressourcer kan
lytteskrivning tilføre undervisningen?
Aktivitet 2. Diskussion. Hvilke elementer af
lytteskrivning i indskolingen oplever du mangler evidens?
Aktivitet 3. Fælles mindmap. Hvilke uafklarede spørgsmål
kunne det være interessant at belyse med ny forskning?
Periode | 4 aug. 2019 → 7 aug. 2019 |
---|---|
Begivenhedstitel | CPH Conference on Literacy Learning from the Past for the Future: Literacy for All : Den 18. nordiske konference om literacy & Den 21. europæiske konference om literacy |
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 18-19 |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | International |
Emneord
- didaktik
- tidlige interventioner