Beskrivelse
Hvilke digitale rum skal vi bruge for at nå forskellige målgrupper? Hvordan får vi nye former for socialitet i spil i uddannelsesvejledningen? Hvordan skaber vi refleksion i en verden, hvor det virtuelle og det fysiske er smeltet sammen?15.00 - 15.50 Nye it-relaterede vejledningsdesigns og læringsmuligheder (i plenum) - Auditorie A0.63 Mikala Hansbøl Der eksisterer store mængder forskning i relationer mellem it og læring, men ikke tilsvarende mængder erfaringer med og viden om konsekvenserne af de nye e-vejledningspraksisser og e-vejledningsdesigns for de vejledningssøgende. Den internationale forskning i e-vejledning er fokuseret på uddannelses- og erhvervsvejledningens nye former og de vejledningsprofessionelles udgangspunkter for og kompetencer til at løfte disse. Dansk uddannelses- og erhvervsvejledning bygger på en pædagogisk og læringsorienteret tradition. Det betyder at vejledningens målgruppe sættes i front. Oplægget forsøger at placere arbejdet med udvikling af nye vejledningsdesigns og læringsmuligheder i forhold til feltet teknologi og uddannelsesdesign; og tegner konturerne til et felt vi lidt friskt kunne kalde for ”teknologi og uddannelsesdesign i vejledningen”. Et felt, der understreger at nye digitale teknologier kan betragtes som nogle af de nye ”møbler” i vejledningens læringsrum - i dag og i fremtiden. Nye møbler, som bidrager til ”ommøbleringer” af vejledningspraksisser, vejledningsfeltet som professionsfelt, og relationerne mellem de vejledende, vejledningen og de vejledte. Fokus indenfor feltet teknologi og uddannelsesdesign i vejledningen vil være på spørgsmålet: hvordan kan vejledningsfeltet arbejde med nye vejledningsdesigns og it-relaterede ommøbleringer af vejledningens læringsrum og –praksisser.
Periode | 8 sep. 2015 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Roskilde, DanmarkVis på kort |
Emneord
- vejledning
- teknologiforståelser