Beskrivelse
I de senere år har en øget diversitet blandt folkeskolens elever fået opmærksomhed i den hjemlige skoledebat og skoleforskning. Særligt har ”tosprogede børn” og ”børn med særlige behov” været i fokus. Mens børn med etnisk minoritetsbaggrund, af Undervisningsministeriet betegnet ”tosprogede børn”, var en meget omtalt gruppe i 00’erne, er de såkaldte ’inklusionsbørn’, af samme ministerium betegnet ”børn med særlige behov”, kommet i fokus i 10’erne. Senest har det øgede antal flygtninge, der er kommet til Danmark, medført, at tosprogede børn igen får opmærksomhed.Undersøgelser peger imidlertid på, at mange lærere i folkeskolen ikke blot oplever en øget elevdiversitet, men også en mangel på viden og kompetencer til at håndtere undervisningen af den mere mangfoldige elevgruppe. Desuden oplever undervisere på læreruddannelsen at mangle viden om tosprogede elever og elever med særlige behov. I præsentationen anlægges et almendidaktisk perspektiv på denne problematik. Altså: Hvordan kan læreres oplevelse af at mangle viden om, hvordan en mere mangfoldig elevgruppe kan undervises i de enkelte skolefag, anskues i et almendidaktisk perspektiv?
Periode | 30 maj 2017 |
---|---|
Begivenhedstitel | The 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges. |
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 6 |
Placering | Odense, DanmarkVis på kort |