Beskrivelse
Grundskolens lærere i Danmark skal med jævne mellemrum forholde sig til og implementere nye reformer og tiltag. Fra august 2015 skal der i alle naturfagene udover de fagspecifikke mål også arbejdes med fagenes praksis indenfor de fire kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Hvert af kompetenceområderne har et tilknyttet kompetencemål, som lærerne skal anvende i den løbende (formative) evaluering af elevernes udbytte. Modelleringskompetencemålet har hermed fået en central rolle i alle naturfagene, herunder biologi i udskolingen (7.-9. klasse). Hvis lærerne skal gennemføre kvalificerede formative evalueringer af elevernes modelleringskompetence i biologiundervisningen, vil det kræve, at de har en forståelse for modelleringskompetencemålet og kan formulere relevante evalueringskriterier. I mit oplæg vil jeg give et bud på, (1) hvilke udfordringer lærerne står overfor, når de skal fortolke modelleringskompetencemålet og (2) diskutere problemer med udformning af evalueringskriterier som kan anvendes til formativ evaluering af elevernes modelleringskompetence i et veldefineret fagspecifikt indholdsområde.Periode | 2 jun. 2016 |
---|---|
Sted for afholdelse | Malmö Högskola, Sverige |
Grad af anerkendelse | International |