Beskrivelse
Motorik og bevægelse for børn handler om en række forskellige forhold. Glæde, sundhed, læring, kultur, kreativitet, medbestemmelse, etc. Børn bevæger sig mindre i dag og legekulturen har ændret sig voldsomt i løbet af den sidste generation. Stillesiddende nye lege konkurrerer med bevægelseslegene om børns tid. Her tænkes først og fremmest på fjernsyn, video, computerspil og spillekonsoller. Børns bevægelseskultur bliver også påvirket af, at børn i dag lever et mere institutionaliseret og overvåget liv. I stedet for at motorisk udvikling og bevægelse er en naturlig del af hverdagslivet som fx i transport og legefællesskaber på vejene, henlægges bevægelse i stigende grad til afmålte tidsrum og steder som fx i daginstitutionerne, idrætsundervisningen og i idrætsforeningerne. Lærere, pædagoger og frivillige i idrætsforeningerne får derfor større og større betydning for motorik og bevægelse i børns liv.Konferencen veksler mellem teoretiske oplæg og praktiske eksempler og øvelser der fremmer motorik og bevægelse blandt børn. Konferencen henvender sig til pædagoger, lærere, instruktører, praktikere og beslutningstagere og giver en række forskelle svar på og inspiration til at arbejde med nedenstående spørgsmål:
Hvad betyder bevægelse for børn?
Hvordan kan man skabe mere (kvalitet i)bevægelse for børn?
Initiativtager, ansvarlig for indhold samt velkomst og indledende oplæg.
Periode | 9 feb. 2012 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Arrangører | VIA University College, Aarhus Kommune, DGI, Aarhus Gymnastik- og Motorikhal |
Placering | Aarhus, DanmarkVis på kort |
Emneord
- børnekultur
- pædagogisk arbejde
- bevægelse
- motorik