Musikdidaktik i region Sjælland

Ana Luisa Wang (Konsulent), Anders Holst (Projektleder), Erkmann, M. (Projektleder), Mortensen, H. (Deltager)

    Aktivitet: Rådgivning - typerKursusvirksomhed

    Beskrivelse

    Opgavens indhold: Kursusprogram
    1. kursusdag 16.1 klokken 9-15
    Underviser Anders Holst
    Tema 1: Børn og unges kulturer, og kunstnerisk skabende processer
    2. kursusdag 6.2 klokken 9-15
    Underviser Anders Holst
    Tema 2: Iscenesættelse og dialogbaseret formidling i performative processer
    3. kursusdag 27.2 klokken 9-15
    Underviser Malene Erkmann
    Tema 3: Udvikling af forløb til afprøvning som oplæg til didaktik
    4. kursusdag 20.3 klokken 9-15
    Underviser Malene Erkmann
    Tema 4: Didaktik og didaktisk design
    5. kursusdag 27.3 klokken 9-15
    Underviser Malene Erkmann
    Tema 5: Klasseledelse
    Mål for aftagers udbytte: Den nye skolereform lukker op for samarbejde mellem musikskole og folkeskole, dels i forbindelse med 1) et fagligt løft af musikundervisningen generelt, dels i forhold til 2) den understøttende undervisning.
    1) Fagligt løft
    Fagligheden for alle børn skal forbedres. Derfor iværksættes en fokuseret indsats for at forbedre kvaliteten af timerne og sikre målbare forbedringer, dels i arbejdet med nye fælles mål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum, dels i arbejdet med systematisk og dynamisk at udvikle fagene. Den nyeste viden skal danne grundlag for lærerens tilrettelæggelse af undervisningen og den faglige udvikling af fagene.
    2) Den understøttende undervisning
    Understøttende undervisning er et led i skolereformen, som sætter fokus på en række elementer, der har betydning for, at eleverne får mere ud af den fagopdelte undervisning.
    Den understøttende undervisning skal ligesom den fagopdelte undervisning bidrage til at styrke elevernes faglige niveau. Det, der adskiller den understøttende undervisning fra den fagopdelte undervisning, er, at skolerne får mere frihed til at tilrettelægge tiden til understøttende undervisning, så den imødekommer lokale behov og indsatsområder.
    Metodik og arbejdsform: Oplæg, diskussion og workshop
    Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Diversitet
    Periode16 jan. 201527 mar. 2015
    Arbejd forScenekunstens Udviklingscenter, Odsherred Teaterskole, Danmark
    Grad af anerkendelseNational

    Emneord

    • innovativ undervisning
    • musisk - Kreative fag
    • kreativitet
    • Musikdidaktik