Beskrivelse
Fredag den 19. april 2024 var lokale projektgrupper fra de seks professionshøjskoler samlet til et fælles kickoff på ”NAFA Lærerstart”. NAFA Lærerstart er opgaven vedr. udvikling og afprøvning af støttetiltag målrettet nyuddannede naturfagslærere. Et af NAFAs vigtigste mål for indsatsen i læreruddannelsen er nemlig at styrke koblingen til praksis i skolen.På de seks professionshøjskoler skal der derfor – som et af flere initiativer for en styrket praksistilknytning for lærerstuderende – ligeledes arbejdes med støtte til nyuddannede naturfagslærere. Derfor er der på alle seks etableret en lokal projektgruppe med det formål.
På kickoff-arrangementet for NAFA Lærerstart deltog alle de lokale projektgrupper og uddannelsesledelser. Arrangementet bød bl.a. på forskningsoplæg og et oplæg fra VIA og UC SYD om deres pilotafprøvninger af lærerstartsforløb i efteråret 2023. Herudover var der en præsentation af en indledende kortlægning af eksisterende viden og erfaring med lærerstartsordninger i dansk sammenhæng. Den er udarbejdet af udviklingsgruppen for læreruddannelsen og skal give inspiration til de lokale UC-miljøers arbejde med at udvikle og afprøve konkrete lokale lærerstartsforløb.
Periode | 19 apr. 2024 |
---|---|
Begivenhedstitel | NAFA kick off for lærerstartsordninger for nye naturfagslærere |
Begivenhedstype | Foredrag/oplæg |
Placering | Odense, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- naturfag
- Uddannelse, professioner og erhverv
- naturfag
Dokumenter og Links
- Kick off lærerstordninger.pptx_190424 Pernille Andersen _Maiken Thyssen
Fil: application/octet-stream, 438 KB
Type: Dokument
- nafa-laererstart-sammenfatning-af-indledende-afdaekning-af-nyuddannede-naturfagslaereres-stoettebehov-og-inspiration-til-udviklingen-af-lokale-laererstartsforloeb
Fil: application/octet-stream, 577 KB
Type: Dokument
Relateret indhold
-
Publikationer
-
INSPIRATION TIL NAFA Lærerstartsforløb: - Sammenfatning af indledende afdækning af nyuddannede naturfagslæreres støttebehov og inspiration til udviklingen af lokale lærerstartsforløb i NAFA
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling