Beskrivelse
Oplæg med følgende indhold:Eksempler og strategier for at arbejde med
modelleringskompetence i naturfag
Lars S. Jakobsen, Sanne Schnell Nielsen, Jens Aarby og Seth Chaiklin
Med Fælles Mål 2014 er fire overordnede kompetencemål blevet indført. Et af disse handler om modelleringskompetencen. Vi har ved Professionshøjskolen UCC gennem et samarbejde mellem FoU og læreruddannelsen valgt at undersøge følgende: Hvordan kan vi på læreruddannelsen bidrage til at de studerende kan indfri hensigterne i Fælles Mål for naturfagene i forhold til modelleringskompetencebegrebet?
Efter en kort baggrundspræsentation af projektet vil der være mulighed for diskussion fx. med udgangspunkt i følgende spørgsmål:
Hvad skal lærerstuderende/lærere vide og kunne for at udvikle en modelleringskompetence hos deres elever, som er i overensstemmelse med hensigterne i Fælles Mål?
Hvordan kan vi gennem læreruddannelsen bidrage til at de studerende opnår kompetencer så de kan arbejde kvalificeret med at udvikle elevernes modelleringskompetence?
Er det en god strategi at udfolde og uddybe modelleringskompetencebegrebet i Fælles Mål hvis det skal fungerer som understøttende materiale for lærerstuderende/lærere?
Naturfagene i udskolingen har Fælles Mål 2014 bl.a. flg. læringsmål: ”Eleven har viden om vurderingskriterier for naturfaglige modeller”
Periode | 26 jan. 2015 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 1 |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Emneord
- professionsdidaktik
- naturfag