Beskrivelse
Prøvedidaktik i en professionsuddannelse– en undersøgelse af kompetenceprøverne i LU13 med særligt fokus på prøvernes bidrag til udviklingen af professionelle lærerkompetencer.
Et forskningsprojekt i programmet Professionsstudier i VIA’s Videncenter for didaktik sætter fokus på prøverne som uddannelseselement. Projektet tager afsæt i det forhold, at prøver indtager en meget vigtig og resursetung plads i uddannelsessystemet generelt og altså dermed også i professionsuddannel-serne. I forligskredsen bag LU13 var der enighed om at styrke alle uddannelsens elementer – herunder også prøverne, som skulle repræsentere skærpede krav og derigennem fremme en højere faglighed. I LU13 udgør de afsluttende kompetencemålsprøver således et væsentligt element i hele uddannelses-tænkningen. Dels er prøverne den eneste faste retningsmarkør i den moduliserede uddannelse, hvor mange veje skal kunne lede til et fælles mål. Dels markerer kompetencemålstænkningen et ønske om, at prøverne i videst muligt omfang skal afspejle og reelt evaluere de kompetencer, som kræves af en pro-fessionel lærer.
Projektet sætter i første omgang spot på de afsluttende kompetencemålsprøver i undervisningsfag, som afvikles sommeren 2015. Undersøgelsens genstandsfelt er således den prøve, der for den studerende afslutter uddannelsen i undervisningsfaget og afgør, om den samlede undervisningskompetence i faget er til stede. I relation hertil spørger vi bl.a.: Hvilke faktorer bestemmer, hvordan prøverne afvikles i praksis – udspændt mellem uddannelsestraditioner og ny kompetencemålstænkning? Evaluerer prøverne rent faktisk de kompetencer, som uddannelsen retter sig mod? Udgør prøveformen et kvalificerende element i den studerendes uddannelse, og bidrager den til at udvikle deres lærerkompetencer?
Projektet er et pilotprojekt, der sidenhen vil danne grundlag for og følges op af større anlagte forsknings- og udviklingsarbejder i læreruddannelsens prøvepraksis set ud fra professionsdidaktiske perspektiver.
Vi vil i workshoppen præsentere rammerne for prøver i LU13, vores teoretiske forankring og foreløbige undersøgelsesdesign.
Workshopansvarlige:
Peter Hougaard Madsen ([email protected]), lektor cand. pæd. og Solveig Troelsen ([email protected]), lektor cand. mag., VIA University College, Læreruddannelsen i Århus og Videncenter for didaktik.
Oplægsholder sammen med Peter Hougaard Madsen om fælles forskningsprojekt
Periode | 26 jan. 2015 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 1 |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Emneord
- uddannelse
- uddannelsessystemet