Beskrivelse
Workshop:Hvad mener de studerende, at de skal lære på en læreruddannelse og hvordan skal det læres?Spørgsmålet er centralt, hvis man ser det i perspektivet: de studerendes optimale professionelle udvikling. Vi ved, at flere studerende forholder sig instrumentielt til fag eller uddannelse, altså har en eksamensrettet strategisk tilgang til fag og uddannelse, hvis ikke de kan forstå eller se mening med undervisningen. Dette fører ikke til optimal professionel udvikling.
En undersøgelse om de studerendes professionelle udvikling, foretaget af medarbejdere i programmet ”Professionsdidaktik” i Videncenter for didaktik VIA UC, peger bl.a. på, at mange studerende oplever manglende sammenhæng mellem deres forberedelse og den konkrete undervisning. De har også svært ved at afkode undervisernes forventninger, ligesom undervisernes begrundelser og legitimering af didaktiske beslutninger for undervisningen står uklart for dem. Konsekvensen for nogle studerende bliver, at de forholder sig strategisk eksamensrettet til uddannelsen eller dele af uddannelsen.
Samtidig peger undersøgelsen også på en række paradokser, som underviseren står i.
Feltet er fyldt med udfordringer, og der synes at være et behov for didaktiske grundlagsdrøftelser underviserne imellem på læreruddannelserne.
i workshop
Periode | 4 sep. 2014 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 13. nordiske læreruddannelseskongres |
Placering | Nuuk, GrønlandVis på kort |
Emneord
- læreruddannelsen
- studerende