Beskrivelse
Oplægget tager afsæt i et igangværende projekt om udvikling af normkritisk og normkreativ evalueringskultur i dagtilbud. Projektet er finansieret af BUPL og løber fra 2019 – 2021.Vi stiller skarpt på aktuelle forståelser, holdninger og tilgange til arbejdet med mangfoldighed og ligestilling i danske dagtilbud, hvor vi trækker på projektets landsdækkende spørgeskemaundersøgelse og et interviewstudie med normkritiske dagtilbudspionerer og præsenterer en række typologier.
Ud fra disse typologier præsenteres projektets forståelse af normkritik, normkreativitet samt evalueringskultur, hvor vi lægger op til spørgsmål om udviklingsmuligheder og -barrierer i dagtilbud. Undervejs i oplægget vil der vises eksempler fra samarbejdet med daginstitutioner om udviklingen af en normkritisk og normkreativ evalueringskultur – som en ny, systematisk og kritisk-konstruktiv måde at arbejde med mangfoldighed og ligestilling.
Periode | 7 maj 2021 |
---|---|
Sted for afholdelse | BUPL Storkøbenhavn, Danmark |
Grad af anerkendelse | Lokal |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- dagtilbud
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Mangfoldighed og ligestilling i dagtilbud: Omfang - Forståelser - Holdninger - Tilgange: grundlag for udvikling af en normkritisk og normkreativ evalueringskultur: delrapport 1
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
-
Normkritisk og normkreativ pædagogik i aktuel praksis: et forskningsbaseret inspirationskatalog til dagtilbud: delrapport 2
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
-
Projekter
-
Normkritisk og normkreativ evalueringskultur i dagtilbud
Projekter: Projekt › Forskning