Normkritiske perspektiver på børns deltagelsesmuligheder i SFO’en

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Hver dag oplever børn i SFO'en fællesskaber, leg, aktiviteter og samvær med voksne, hvor de føler sig set, anerkendt, respekteret og inviteret ind i SFO'ens daglige liv. Dette sker typisk, fordi de let tilpasser sig SFO'ens normer og omgangsformer. Dog er der også børn, som dagligt føler, at de ikke helt passer ind i SFO'en. De har måske svært ved at finde legekammerater eller selv finde på aktiviteter. Måske oplever at de får meget skæld ud. Eller måske gør de sig bare utrolig umage med at passe ind.

Oplægget sætter fokus på alle de børn, der falder udenfor, eller de børn som gør sig umage med at passe ind i SFO'ens rammer. Med andre ord, alle de børn der ubemærket eller bemærket støder sig på SFO'ens normer. Til at få øje på de børn, vises, hvordan en normkritisk tilgang til SFO-pædagogers praksis kan understøtte SFO-pædagogers arbejde med at skabe ligere deltagelsesmuligheder blandt børnene, og dermed også understøtte børnenes trivsel og udvikling. Her inddrages eksempler egen forskning, men inviterer ligeså tilhørende ind med eksempler fra jeres egen praksis.

Periode24 jun. 2024
Sted for afholdelseEVU Pædagogik og opvækst