Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Beskrivelse
Ulighed og professionel hjælp I oplægget rejste vi spørgsmålene:
vordan kan vi forstå udsathed som både et alment vilkår (der knytter sig til vores organiseringer af samfundet, skolens arrangementer og opgaver og sociale samspil) og noget som aktualiseres på særlige måder for nogle børn/unge?
Hvordan kan vi forstå at skolegang nogle gange udvikler sig som en personlig mulighed og andre gange ikke på tværs af social baggrund, etnicitet, handicap og andre forskelle?
Oplæggets hovedærinde var at præsentere begrebet 'situeret ulighed' og at argumentere for relevansen af at udvikle nye forståelser af, og sprog for, hvordan ulige deltagelsesbetingelser bliver til, udvikles over tid, i samspil med andre og begrundet i konkrete deltagelsesbetingelser i skolen for på den baggrund at kvalificere en gentænkning af ‘professionel hjælp’ i situationer hvor børn/unge oplever vanskelige og ulige betingelser for deltagelse i skolen.