Omstændighederne gemmer på den naturfaglige forståelse

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Sprog i naturfag er ofte set som abstrakt og sværttilgængeligt for elever; og naturfagsundervisningen ser ikke ud til at understøtte elevers naturfaglige forståelse på trods af de seneste flere års forsøg med at gøre naturfagsdidaktikken mere erfaringsorienteret, problembaseret og engagerende (EMU, 2020; Hjarsen et al., 2020; OECD, 2018). I dette paper sætter vi fokus på naturfagstekster beregnet til undervisning af naturfag på mellemtrinnet (4.-6. klasse), da den faglige kompleksitet og dermed også den sproglige kompleksitet øges på dette alderstrin. Samtidigt ser man ofte et frafald af interesse for naturfag fra elevernes side (OECD, 2018; Sjøberg & Jenkins, 2022).
Med afsæt i en ny bog om sproget i naturfag (Jacobsen & Mulvad, 2022) samt et forsknings- og udviklingsprojekt om at arbejde sprogligt i naturfagsundervisningen, viser vi hvordan den naturfaglige forståelse kan synliggøres vha den transitive ressource omstændigheder i skrevne naturfagstekster. Hvordan denne betragtning kan synliggøres for ikke-sprogligt orienteret naturfagslærere eksemplificeres derefter med nedslag fra et igangværende forsknings- og udviklingsprojekt, Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle, hvor især forståelsen af de semantiske bølger fra Legitimation Code Theory (Maton, 2014) hjælper med at vise hvad der fagligt er på spil.

Henvisninger
EMU. (2020). Om Naturvidenskabsstrategien. https://emu.dk/grundskole/naturvidenskabsstrategien/den-nationale-naturvidenskabsstrategi/om?b=t5-t1580-t4463
Hjarsen, C. F., Martens, A., Ahrensberg, N., Asmussen, M., & Noer, D. B. (2020). Minoritetsetniske Børn og Unges Motivation, Præferencer og Præstationer inden for Naturfag og Maturfagsvidenskabelige Uddannelser. https://veluxfoundations.dk/sites/default/files/vllum_fonden_rapport_minoritetsetniske_boern_og_unge_og_naturfag_og_naturvidenskab.pdf
Jacobsen, G. K., & Mulvad, R. (2022). Ind i naturfag - Fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag.
Maton, K. (2014). Knowledge and Knowers - Towards a realist sociology of education. Routledge.
OECD. (2018). Pisa 2015 - Results in Focus. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
Sjøberg, S., & Jenkins, E. (2022). PISA: A political project and a research agenda. Studies in Science Education, 58(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/03057267.2020.1824473

Periode28 okt. 2022
BegivenhedstitelDen nordiske konferansen for systemisk-funksjonell lingvistikk og sosialsemiotikk: Konferanse om SFL og sosialsemiotikk i møte med lokale og globale utfordringer
BegivenhedstypeKonference
Konferencenummer18
PlaceringHalden, NorgeVis på kort
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • sproglig udvikling
  • semantisk tyngde (semantic gravity)