Oplæg og formidling af resultater af biometrisk (neuromarketing) test af forskellige klippeteknikker

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Introduktion til biometriske researchmetoder og fremlæggelse af resultater fra en gennemført biometrisk (neuromarketing) test af udvalgte filmklip produceret ved benyttelse af tre forskellige teknikker af MSP 4. semester-studerende. Seernes visuelle opmærksomhed og emotionelle involvering med de producerede film blev undersøgt ved hjælp af teknologierne eye tracking og AFFDEX ansigtsmimikanalyse samt softwaret iMotions. Key take-aways blev opsummeret med det formål at give konkret feedback på de tre teknikkers evne til at skabe emotionel involvering af seeren og hvordan dennes visuelle opmærksomhed styres bedst muligt.

Key take-aways:
# Seerens emotionelle involvering synes mest stabil (bedst vedligeholdt gennem hele filmen), når teknikken "edit" anvendes. Dette var særligt gældende for emotionen "glæde" og for den generelle indikator for emotionelt engagement.
# Emotionen "Sentimentality" synes dog mere udbredt ved anvendelse af teknikkerne "static" og "moving camera" end det var tilfældet med teknikken "edit".
# Det synes lettest at styre seerens visuelle opmærksomhed med teknikken "edit".
Periode13 feb. 2024
Sted for afholdelseMultiplatform Storytelling and Production Aarhus

Emneord

  • kvalitativ metode
  • Ansigtsmimikanalyse
  • digitale medier
  • medier og medieteori
  • kvantitativ metode
  • Ansigtsmimikanalyse
  • analyse
  • medieproduktion
  • markedskommunikation