Oplæg på Naturvejledernes Årskonference - science sporet

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Legepladsen som et uformelt læringsmiljø
Projektet Legepladsen som et uformelt læringsmiljø er et nyligt afsluttet casestudie i en førskolegruppe i en børnehave. I studiet blev der samlet empiri ind, som ved at følge pædagoger og børn i uderummene på legepladsen belyser, hvorvidt pædagoger er opmærksomme på, hvordan børn bruger uderummet. Ligeledes belyses der i hvilken grad pædagoger inddrager tanker om materialitet og intentionel brug af omgivelserne i forhold til at indrette læringsmiljøer, der skal understøtte børn naturfaglige undersøgelser.

Væsentlige resultater fra dette studie vil blive fremlagt som afsæt for at diskutere faglig anvendelse af uderum, og hvordan børns leg og interaktion med omgivelserne kan fungere som anslag for at arbejde med læreplanstemaet natur, udeliv og science.
Periode25 apr. 2019
Sted for afholdelsenaturvejlederforeningen, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning