Ordblindelærer, voksne: Ordblindelæreruddannelse

Gandil, T. (Underviser), Olsen, M. H. (Underviser)

    Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

    Beskrivelse

    Læringsmål: Den studerende
    • kan planlægge, gennemføre og evaluere individuel OBU (ordblindeundervis¬ning for voksne) på baggrund af afdækning af skriftsproglige forudsætninger og færdighe¬der samt identifi-ce¬rede undervisningsbehov
    • kan reflektere didaktisk over samspillet mellem deltagerforudsætninger, rammefaktorer, lære¬processer, læringsindhold/læremidler og evaluering i OBU
    • kan analysere, vurdere, tilpasse og udvikle læremidler og tekster til en specifik OBU-kontekst
    • kan begrunde og inddrage it-læremidler og/eller læse- og skriveteknologi
    • kan differentiere undervisningstilrettelæggelse, -gennemførsel og evaluering ud fra individu¬elle deltagerforudsætninger, herunder andetsprogsproblematikker
    • kan udvikle OBU-praksis samt indgå i samarbejde med relevante fagpersoner
    • har indsigt i opdaterede forskningsbaserede teorier om ordblindhed, herunder definition, årsagsforhold og afledte vanskeligheder
    • har indsigt i lovgrundlag for OBU og specialpædagogis¬ke og andre støtte- og vejledningsmu¬lig¬¬he¬der for voksne med ordblindhed

    Undervisnings- og arbejdsformer: Oplæg, fremlæggelser, aktiviteter, øvelser, dialog og diskussion.
    Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Fremme læringsudbyttet og sikre refleksion over praksis begrundet i teori. Der er ikke praktik knyttet til uddannelsen.
    Periode2017 → …

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • voksenunderviser