Pædagogens roller og relationer

  • Sirid Ane Laursen (Underviser)

Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

Beskrivelse

Læringsmål:
Modulets læringsmål:
Efter at have gennemført modulet har den studerende:
viden om forskellige pædagogiske praksisformer og samarbejdet med andre fagprofessionelle, borgere og brugere
viden om samfundsmæssig udvikling af betydning for den pædagogiske professions historie og udvikling
viden om observationsmetoder og dokumentationsformer
Efter modulet kan den studerende:
tilrettelægge og evaluere aktiviteter, der fremmer fællesskab og samspil mellem brugere og borgere med forskellige perspektiver
observere, beskrive og analysere pædagogers deltagelse i professionelt samarbejde – med tværprofessionelle perspektiver.

Undervisnings- og arbejdsformer: Pædagogens forskellige opgaver, roller og de relationer, pædagogen indgår i - i forskellige institutionsformer, kulturer og praksisser.
Centralt står viden om pædagogens arbejde med socialiserings- og interaktionsprocesser i forhold til at medvirke aktivt til udvikling af demokrati og medborgerskab. Denne viden skal anvendes til at forstå og håndtere samarbejde og dialog med tilgrænsende professioner, i forhold til at udvikle og understøtte demokratiske og inkluderende pædagogiske miljøer.
Sammenhænge i og udfordringer mellem pædagogens relationsarbejde, facilitering og omsorgsarbejde indgår i modulet.
Den studerende har viden om og færdighed i at tilrettelægge, gennemføre, evaluere og dokumentere inkluderende pædagogisk arbejde.

Traditionel tavleundervisning blandet med metode-øvelser.
Gæstelærer fra praksis.
Blandet analog og digital undervisning.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Krav fra bekendtgørelsen, udvikling af samarbejdet med praksis samt udvilking af digitalisering af undervisningen.
Periode2015 → …
Sted for afholdelseSFO, Danmark