Beskrivelse
Pædagogisk praksis handler om at træffe valg i en hverdag og i nogle situationer, hvor man altid kunne have gjort noget andet. I VIS-projektet har vi sammen med pædagoger og ledere i 5 daginstitution undersøgt hvad pædagoger lægger vægt på og tillægger betydning, når de vurderer og samtaler om valg. Ved at undersøge fortællinger om hverdagslivets pædagogik, har vi undersøgt pædagogers egne kriterier for og viden om god pædagogik. Pointen med projektet har været at pege på og anskueliggøre den normative og narrative viden, der har betydning for professionsudøvelsen og giver handlinger retning. Formålet har dels været at anerkende professionsudøvelsens normative dimensioner – pædagoger har en sag og også en klar forestilling om, hvad den sag er og hvad der er godt og vigtigt i relation til den; men også at lægge normativiteten ud, så det bliver muligt at diskutere den, kultivere den og kvalificere den.Periode | 3 maj 2019 |
---|---|
Begivenhedstitel | Cedifs Årskonference 2019: Det professionelle pædagogiske arbejde |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Roskilde, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- pædagogik
Dokumenter og Links
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Pædagogik og fortælling: at fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Forskning › peer review
-
Viden i spil i daginstitutioner
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Undervisning
-
Om modstand, frihed og myndigblivelse i daginstitutionen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review