Beskrivelse
Læringsmål: Undervisningsforløb i pædagogik for lærerstuderende på læreruddannelsen Vordingborg.Undervisnings- og arbejdsformer: Undervisningen er tilrettelagt på baggrund af fagets tre temaer, således at fagets identitet, CKF’er samt mål har været tværgående og integreret løbende i de temaer, der er arbejdet med. Et gennemgående og centralt omdrejningspunkt i arbejdet med stoffet har været de studerendes kommende lærerprofession med et særligt fokus på samspillet mellem teori og praksis i relation til det pædagogiske perspektiv for faget.
Undervisningen er således foregået som en vekselvirkning mellem læreroplæg, klassediskussion, gruppearbejde og oplæg fra studerende med efterfølgende drøftelser og feedback. I undervisningen er inddraget refleksion, analyse og perspektivering af de studerendes erfaringer og konkrete praktikoplevelser særligt i forhold til grundlæggende pædagogiske problemstillinger. En del af gruppearbejdet er organiseret i relation til nyere viden om undervisningsmetoder, bl.a. med anvendelse af principperne og strukturerne fra coorperative learning. Desuden er der blevet eksperimenteret med anvendelse af spil som undervisningsmetode som et led i et ønske om variation og med inspiration fra blandt andet begreber som god anderledeshed m.v.
Undervisningen er løbende blevet evalueret bl.a. i form af den systematiske evaluering foretaget på læreruddannelsen Vordingborg og studentertilfredshedsundersøgelsen.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: -
Periode | 2011 → … |
---|
Emneord
- pædagogik