Pædagogisk diplomuddannelse: Talevanskeligheder fagmodul under pd logopædi

Brandt, H. B. (Underviser)

Aktivitet: Andre aktivitetstyperUndervisningsforløb

Beskrivelse

Læringsmål: Den studerende
 kan iværksætte en læringsdifferentieret og koordineret indsats i forhold til den enkelte med talevanskeligheder og netværket omkring den enkelte, herunder relevante samarbejdspartnere
 kan håndtere undersøgelsesmetoder til beskrivelse, analyse og vurdering af talevanskeligheder
 har viden om årsager til udvikling af talevanskeligheder, deres fremtrædelsesformer, diversitet og prognose
 har kendskab til relevant lovgivning, konventioner og klassifikationer (fx ICF/ICF-CY)
 kan reflektere over forskellige logopædiske praksisformer og metoder, cooping og kompensationsmuligheder, særligt i relation til stammen, stemmen, dysartrier og indgreb i struben
 kan skelne fysiologiske udtalevanskeligheder i form af dysartri, læsp, snøvl og læbe-, kæbe- og ganespalte, motorisk og neurologisk udviklingsforstyrrelse i form af verbal dyspraksi
 kan anvende viden om stemmens funktioner og dysfunktioner, med vægt på hæse stemmer hos børn, unge og voksne samt ikke flydende tale med særlig vægt på stammen og løbsk tale.
 kan anvende grundlæggende viden om forudsætninger for udvikling af talen, hvilket inkluderer: taleorganernes neurologi, fysiologi og anatomi
Undervisnings- og arbejdsformer: Undervisning
Vejledning
Bedømmelse
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: Studieordning for den pædagogiske diplomuddannelse 2017
Periode2017 → …