Pædagogisk Filosofisk Forenings årsmøde 2014

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Om Utopisk Pædagogik
    Pædagogik har en stærk tilknytning til fremtiden, for eksempel med en opgave om at danne mennesker der er parate til fremtidens samfund. Med Karl Mannheim kunne man skelne mellem en ideologisk pædagogik som sigter på at opretholde den herskende samfundsorden og en utopisk pædagogik der sigter på at skabe mennesker som kan skabe et nyt samfund. Det egentlig utopiske ville ikke være at tænke hvordan det gode samfund skulle reproduceres, men hvordan mennesker udvikles til at ville være noget andet. Indenfor progressiv pædagogik har man haft en forestilling om at personlig udvikling - Deweys Growth - ville fører til et stærkt demokrati og mere social retfærdighed. Men det er lang tid siden at RUC’erne viste sig som erhvervslivets ynglinge og Botanski og Chiapello kunne vise at den æstetiske samfundskritik lod sig subsumere under kapitalens behov. Skal arbejderklassens befrielse være arbejderklassens eget værk er det den pædagogiske filosofis opgave at åbne for en forståelse af opdragernes kritiske selvopdragelse - for at knytte an til den 3. Feuerbachtese. Oplægget til denne session vil være at søge svaret i forlængelse Martha
    Nussbaums begreb om Literary Imagination brugt på den utopiske impuls Peter Weiss har lagt frem i Modstandens Æstetik.
    Periode7 nov. 2014
    BegivenhedstitelPædagogisk Filosofisk Forenings årsmøde 2014
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringEmdrup, DanmarkVis på kort

    Emneord

    • humanistiske fag
    • utopi