Pædagogprofessionens historie og aktualitet

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerKonference

    Beskrivelse

    Ophold i institutioner er blevet et vilkår for danske børn. Over 95 procent af os tilbringer barndommen i vuggestuer, børnehaver, aldersintegrerede institutioner eller dagpleje, før vi kommer i skole. Hvor stammer denne konstellation mellem familien, børneinstitutionen og skolen fra? Hvorfor opstod den? Og hvordan har den udviklet sig?
    Det tages under behandling ved en heldagskonference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) onsdag den 20. maj 2015. Anledningen er udgivelsen af de to første bind i et forskningsprojekt om børnehavens og pædagogprofessionens historie og aktualitet. Med udgivelsen får vores viden et tiltrængt løft.
    Pædagogprofessionens historie er vævet sammen med den bredere Danmarkshistorie, med ændrede børnesyn og familiesyn, med industrialisering og urbanisering, klassekamp og kønsroller, med befolkningspolitik, sundheds- og socialpolitik - og i dag også med skole- og uddannelsespolitik. Det er samtidig historien om brud og kontinuitet i det børnehavepædagogiske vidensfelt, hvor pædagogiske ideer, teorier og ideologier brydes med hinanden om at præge vidensgrundlaget for institutionernes praksis og pædagogers uddannelse.
    På konferencen vil de to bind blive præsenteret af forfatterne og kommenteret og debatteret af fagfæller.
    Projektet er finansieret af BUPL’s forskningsfond og varetaget af en forskergruppe på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
    Periode2015
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort