Beskrivelse
Abstrakt:Fysiske og psykiske sårbare unge med kognitive eller motoriske udfordringer er meget lidt
fysisk aktive i hverdagen (Bruce et al., 2019; Pilgaard & Kjær, 2019). De har ofte dårlige
erfaringer med idræt og formår kun sjældent at indgå i idrætsforeningstilbud. I projektet
undersøges hvordan udvalgte gadeidrætsaktiviteter, som selvorganiserede, uformelle og
ikke konkurrenceorienterede aktiviteter (Kolind & Østergaard, 2021), kan motivere
målgruppen til at være mere aktive i deres hverdag.
Panna, streetbasket og løbehjul blev introduceret over en periode på 10 uger i
bevægelsesundervisningen for unge med særlige behov (N=38; 16-25 år) på VUK Aalborg.
Data som videoobservationer samt uformelle og formelle interview med elever og
undervisere blev indsamlet løbende gennem forløbet og efterfølgende analyseret tematisk
(Braun, Clarke, & Weate, 2016) med reference specielt til self-efficacy (Bandura, 1982) og
self-determination theory (Ryan & Deci, 2007).
Resultaterne viser, at gadeidræt som alternativ aktivitetsform kan motivere nogle få elever til
at være fysisk aktive i frikvartererne, men stimulere ikke eleverne til at være yderligere fysisk
aktive efter skoletid, hvilket vi bl.a. relatere til deres lave idræts self-efficacy (Bandura,
1982). Endelig fandt vi, at eleverne generelt har behov for ekstern motivation for at være
fysisk aktive, hvor underviserne fungerer som ’role modelling’ (Bandura, 1982; Ryan & Deci,
2007).
Projektet er støttet med midler fra Kulturministeriets Idrætspulje, Platformen for gadeidræt og
Nanny Jensens Fond.
Referencer:
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist,
37(2), 122.
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise. In
B. Smith & A. C. Sparkes (Eds.), Routledge handbook of qualitative research in sport
and exercise (pp. 191-205). London: Routledge.
Bruce, L., Pizzirani, B., Green, R., Quarmby, T., O'Donnell, R., Strickland, D., & Skouteris, H.
(2019). Physical activity engagement among young people living in the care system:
A narrative review of the literature. Children and Youth Services Review, 103, 218-
225.
Kolind, M., & Østergaard, L. D. (2021). Hvad sker der når gade-idræt bliver organiseret væk
fra gaden? Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 183-213.
Pilgaard, M., & Kjær, M. (2019). Idræt for socialt udsatte. Et blik på udøverne. Aarhus:
Idrættens analyseinstitut.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2007). Active human nature: Self-determination theory and the
promotion and maintenance of sport, exercise, and health. In M. S. Hagger & N. D. L.
Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and
| Periode | 10 nov. 2022 |
|---|---|
| Begivenhedstitel | Bridging 2022: SPACES IN BETWEEN Bridging Movement Meaning Research & Practice |
| Begivenhedstype | Konference |
| Konferencenummer | 5 |
| Placering | København, DanmarkVis på kort |
| Grad af anerkendelse | National |
Dokumenter og Links
Relateret indhold
-
Publikationer
-
’Sammen på en anden måde’: Gadeidræt som motiverende bevægelsesaktivitet for unge i et særligt tilrettelagt undervisningsforløb (STU)
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review