Problembaserede læremidler - Når lærebøger understøtter historisk tænkning og selvvalgte problemstillinger

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Med udgangspunkt i konkrete eksempler vil oplægget fokusere på, hvordan læremidler til grundskolen og gymnasiet kan understøtte, at eleverne tænker historisk. Herunder også, hvordan læreren selv kan bearbejde/videreudvikle læremidlerne, således at elevernes arbejde med et historisk emne i højere grad bliver problembaseret. Med bestemte typer af spørgsmål kan læremidlerne og/eller læreren motivere eleverne til i højere grad selv at reflektere og søge mere information, således at undervisningen bliver mindre lærerstyret og mere lagt an på, at eleverne genererer ny viden og reflekterer over, hvilken betydning bestemte historiske hændelser og udviklinger har for nutiden.
    Periode31 maj 2017
    BegivenhedstitelThe 6th NoFa-conference 2017: : Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education – perspectives and challenges.
    BegivenhedstypeKonference
    Konferencenummer6
    PlaceringOdense, DanmarkVis på kort

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • historisk tænkning