Opgavens indhold: I et samarbejde mellem forældre og pædagoger at støtte adoptivbarnet i overgang til daginstitution og skole. At støtte undervejs i forløbet. Forløbene er forskellige og det er forskelligt om det involvere observation af barnet i institutionen. 1.Kontakt med forældre (digital) 2.1 besøg institution med afklaring af behov for støtte (barnets trivsel og udvikling. Udfordringer, tvivl, succes og fokus på ressourcer) 3.Opfølgende besøg i institution efter 3-5 uger (fokus på forandring og respons i samspil. Tegn på effekt af støtte. Nye spørgsmål og justering og udvikling af støtte) 4.Besøg hos/samtale med forældre for at koordinere og optimer støtte. 5.Besøg institution og fællesmøde med familien. Ofte 45 min. opfølgende møde med pædagogisk personale og efterfølgende 1 times fællesmøde med forældre hvor fortsat støtte koordineres og samarbejdsaftaler indgås.
Mål for aftagers udbytte: Inklusion i børnefællesskabet og styrkelse af barnets almene udvikling og trivsel. Metodik og arbejdsform: Samtale og supervision. Adoptions specifik vejledning og rådgivning Observation Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Koordineret indsats mellem barnets hjem og institution forstærker udbytte. Observation kan be-afkræfte hypoteser. Mulighed for at få øje på noget nyt. Adoptions specifik viden kan bidrage med nye perspektiver og forståelser hos personalet.