Rådgivning og supervision af pædagoger til støtte af børrns trivsel og udvikling i daginstituion og skole

Eriksen, J. S. (Deltager)

Aktivitet: Rådgivning - typerAndet

Beskrivelse

Opgavens indhold: I et samarbejde mellem forældre og pædagoger at støtte adoptivbarnet i overgang til daginstitution og skole. At støtte undervejs i forløbet. Forløbene er forskellige og det er forskelligt om det involvere observation af barnet i institutionen.
1.Kontakt med forældre (digital)
2.1 besøg institution med afklaring af behov for støtte (barnets trivsel og udvikling. Udfordringer, tvivl, succes og fokus på ressourcer)
3.Opfølgende besøg i institution efter 3-5 uger (fokus på forandring og respons i samspil. Tegn på effekt af støtte. Nye spørgsmål og justering og udvikling af støtte)
4.Besøg hos/samtale med forældre for at koordinere og optimer støtte.
5.Besøg institution og fællesmøde med familien. Ofte 45 min. opfølgende møde med pædagogisk personale og efterfølgende 1 times fællesmøde med forældre hvor fortsat støtte koordineres og samarbejdsaftaler indgås.

Mål for aftagers udbytte: Inklusion i børnefællesskabet og styrkelse af barnets almene udvikling og trivsel.
Metodik og arbejdsform: Samtale og supervision.
Adoptions specifik vejledning og rådgivning
Observation
Begrundelse for valg af metodik og arbejdsform: Koordineret indsats mellem barnets hjem og institution forstærker udbytte.
Observation kan be-afkræfte hypoteser. Mulighed for at få øje på noget nyt.
Adoptions specifik viden kan bidrage med nye perspektiver og forståelser hos personalet.
Periode1 jun. 201520 aug. 2015
Arbejd forUkendt ekstern organisation, Danmark
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • social inklusion
  • adoption
  • udsatte børn
  • samarbejde