Beskrivelse
RESONANSPÆDAGOGIK– resonans, kropslighed og skærme i skolen
Kroppens rolle i resonansoplevelser
Kan mere kropsbaseret undervisning og mindre skærmbrug øge elevernes resonans over for verden?
Samtale med Dorte Ågård, ph.d., konsulent
Facilitator Anette Møller Hansen, lektor, cand.pæd. i didaktik
Resonans, kropslighed og skærme i skolen
Skolen er afgørende for, om børn og unge udvikler evnen til at åbne sig for verden.
På denne konferencedag vil Hartmut Rosa tale om skolen som resonansrum og muligheden for at genskabe kropslighed i skolen. Udgangspunktet er, at resonans er et kropsligt fænomen. Når det opstår, bliver vi berørt, bevæget og kaldet på. Samtidig er skolen gennem mange år blevet mindre kropslig, mindre praktisk og mere abstrakt. Elever sidder foran hver sin skærm. Den verden, de skal lære om, kommer til dem i todimensionel form, og lærer-elev-relationen, øjenkontakten og den sociale energi, der er vigtige for oplevelsen af resonans, hæmmes af skærmene.
Dagens spørgsmål er; hvordan kan vi øge resonanspotentialerne i klasserummet?
Vi skal bl.a. diskutere, hvad der sker, hvis vi begrænser brug af skærme og genindfører mere sansebaseret undervisning, brug af fysiske genstande og æstetiske læreprocesser, og hvad det vil kræve af lærere og elever.
Periode | 30 okt. 2024 |
---|---|
Begivenhedstype | Konference |